Sunday, 10 June 2012

Adakah Perlu Seseorang Lelaki betul2 Serius Dengan Pasangannya???

Adakah Perlu Seseorang Lelaki betul2 Serius Dengan Pasangannya??? Lelaki yang merupakan kaum Adam biasanya dikaitkan dengan sifat-sifat yang tidak serius,suke main-main,susah untuk dipercayai dan amat dibimbangi oleh kaum Hawa kerana sifat-sifatnya. Tapi tidak semua kaum Adam seperti yang dinyatakan..
Ada diantara kaum Adam yang betul-betul serius,jujur dan ikhlas dalam perhubungan mereka terhadap pasangan mereka. Tapi... Masalah lain plak yang timbul.. Mereka bertemu pula dengan pasangan perempuan yang memainkan perasaan ikhlas dan jujur mereka.. Ini merupakan satu kitaran yang tak dapat dielakkan kerana manusia... manusia tergolong dalam pelbagai jenis golongan dan susah untuk ditafsir dan dinilai hanya diluaran sahaja.. Sebenarnya perhubungan ini merupakan salah satu perjudian jugak kerana bagi setiap mereka yang mempunyai pasangan pasti inginkan pasangan mereka setia dan jujur dengan mereka.. Pada zaman ini,bukan hanya lelaki bahkan perempuan juga tidak terelak daripada memainkan perasaan,tidak jujur dan hanya main-main dalam hubungan mereka.. Bagi golongan ini,mereka hanya mempunyai sifat "teringin,was-was dan berpeluang untuk meninggalkan yang sedia ada jika mendapat yang lebih baik seperti hensem,popular,sedap mata memandang dan pandai bermain kata-kata"..

Haha.. Sekarang.. Bukan hanya kaum Hawa malahan kaum Adam juga bimbang dalam perhubungan.. Kerana pabila kaum Adam telah memberikan segalanya pada kaum Hawa,mereka jauh lebih bimbang kerana sukar bagi mereka memberikan segalanya,jujur dan serius dalam perhubungan.. Oleh itu,adalah amat rugi bagi kaum Hawa jika mereka melepaskan seorang insan yang bernama lelaki seperti itu kerana adalah terlalu rmai kaum Hawa yang menantikan seseorang seperti itu.. Oleh itu kaum Hawa sepatutnya menghargai dan seharusnya merasakan amat bertuah jika mereka mendapat pasangan hidup seperti itu~


Disini disertakan beberapa tanda seseorang lelaki itu betul-betul serius dalam perhubungan mereka..

  • Memperkenalkan pasangan kepada sahabat,kaum keluarga dan saudara mara.. Disamping sanggup untuk berjumpa dengan keluarga pasangan mereka.. kerana sesetengah lelaki akan memberikan seribu satu alasan apabila kaum Hawa meminta mereka untuk bertemu dengan keluarga dan meminta kebenaran dalam perhubungan mereka.
  • Mengingati apa yang telah berlaku,peristiwa-peristiwa penting lebih daripada kaum Hawa itu sendiri.. Contohnya segalanya mengenai pasangannya. Kaum Hawa seharusnya ingat kerana jika kaum Adam bersifat sebegitu tetapi amat biasa bagi kaum Hawa,maka perasaan kaum Adam sedikit demi sedikit akan luntur dan berkurangan.
  • Mengambil berat terhadap apa yang anda lakukan.. Ambil tahu segala apa yang anda lakukan,bukannya mengganggu tetapi sifat ambil berat mereka.. ini merupakan salah satu kelebihan bagi kaum Hawa kerana ada sesetengah kaum Hawa diluar sana tidak dapat merasai sume ini kerana sifat pasangan mereka yang acuh tak acuh dan tidak mengambil berat langsung tentang mereka.
  • Berkongsi masalah.. Kebiasaanya,seorang lelaki amat sukar untuk berkongsi masalah mereka. Mereka hanya berkongsi masalah dengan orang yang mereka betul-betul percaya sahaja. Sekiranya mereka sanggup berkongsi masalah,susah senang dengan kaum Hawa,ini merupakan petanda yang pasangan mereka itu amat penting dalam kehidupan mereka.
  • Sentiasa bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk pasangan mereka.. Mereka akan berusaha untuk melakukan yang terbaik untuk pasangan mereka walaupun kadang2 mereka amat letih,tidak sihat dan mempunyai masa yang amat sempit tetapi mereka berusaha untuk menjadi yang terbaik untuk pasangan mereka. Bagi kaum Hawa pula,mereka seharusnya menerima kelebihan dan kelemahan pasangan mereka kerana setiap orang tidak sempurna..

    Fuhh.. banyaknya mengarut dalam post ini.. huhu...
                                                                     

                                                                             

    Simple,cantik n agak lawa jugak,hehe.. 


    ~terima kasih terhadap kasih yang diberikan~


Sunday, 25 March 2012

Praktikal oh Praktikal.........

Huhhh... mengeluh kejap bila memikirkan sem nie.....
Sem nie banyaklah plak killer subjek yang aku amik,hrp2 berjayalah aku menempuhi sem ini dengan lebih baik.. Cuti nie plak ak dh praktikal dah,bila pikir-pikirkan balik,ase cam kjap jerr ak kt cnie,dh thn 3 dh,insyaAllah lagi setahun habislah pngajian ak di ump tercinta nie.. tp sthn 2 still mmbuatkan aku rase masih agak lama sbb kalau boleh lagi sebulan je nak terus grade dh,huhu..

Tempat praktikal pn xdapat lagi,dah pikir nk grade dh.. bila nk dapat nie n kat mana?? Mintak2lah dapat kat kelantan jugak.. bolehlah aku stay kt rumah jerr,boleh gurau2 dgn si kembar t.. Lagipun.. time praktikal
t lam bulan puasa,konpem2lh diri nie nak bersahur,buke puasa n solat terawih disamping keluarga tersayang.. t boleh p psr malam dgn kembar,beli juadah tuk buke pose t...    

Sebenarnye dh dpt dah reply letter drp syarikat kat klate tapi elaun dye sikit n cam lari drp koz yang aku ambil jerr.. Nak2 lagi bila ak dgr kawan2 aku ramai dh yang dh dapat tempat praktikal yang best2 dgn elaun yang agak lumayan disamping tempat tinggal yang disediakan.. Hurmmm... Sabar jelh moga2 akan dapat tawaran yang jauh lebih baik lagi..

Sunday, 11 March 2012

MALASSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!       
                                                   

Friday, 2 March 2012

SYRIA... AKU KISAH...?????

Assalamualaikum w.b.t....

Aku tertarik dengan sinar jumaat yang dikeluarkan oleh sahabat masjid UMP(SAHAM) semalam yang bertajuk "SYRIA... AKU KISAH??"... Jom kite tengok skit isi kandungannye.. moga2 dapatlah mensyukuri nikmat yang kita perolehi dan bersimpati atas nasib saudara seislam kita yang lain, n at least mendoakan keselamatan saudara kita disana...                                                  

JOM BACA WAHAI SAHABAT.....

Sahabat. Apa yang telah terjadi di Syria saat ini? Anda tahu? Sahabat,mungkin kita sering kali menitiskan air mata kerana kecewa dengan cinta,frust,dilukai kawan,saudara atau orang lain. Namun pernah kita menangisi nasib saudara kita disebuah negara yang terjajah,dihina namun mempunyai 'nasab' dengan diri kita. Ya,'nasab' Islam telah menghubungkan kita.

Sahabat. Kita bahagia. Makan tidur,belajar dan kerja. Semuanye selesa kan?? Tapi adakah keselesaan itu "wajar" untuk membunuh rasa kemanusiaan kita? sungguh tidak wahai sahabatku semua... Mari,aku ajak hati dan dirimu terbang melintasi "sempadan" kebiasaan kita. Aku ingin mengajak sahabat semua melihat betapa bulat dan luasnya dunia ciptaan ALLAH.                                            

Disana,sebuah negeri yang bernama SYAM atau kini kita gelar ia SYRIA atau SURIAH telah habis darahnya.. Anak-anak kecil yang bahkan tidak kenal apa erti senjata dihidangkan dengan gula-gula peluru.

Anak-anak kecil yang bahkan tidak kenal erti kebebasan dihidang dengan minuman darah setiap hari,diselimbungi ketakutan tiap masa.

Anak-anak kecil yang bahkan tidak kenal apa erti penjara diberikan mainan keganasan sehingga putus nyawanya daripada jasad..

Bagaimana pula nasib saudari kita disana??? Entah...

Mungkin disingkap hijabnya.. Ada aku kisah??                                          

Mungkin diratah kehormatannye.. Ada aku kisah??

Mungkin diambil suaminye.. Ada aku kisah??

Menangislah sahabat-sabahat kerana ketidak kisahan kita..!! Menangislah kerana kita BAHKAN tidak melantunkan walau serangkap doa pun buat mereka!! Menangislah kerana kita"SIBUK" dengan dunia kita dengan alasan ,mereka,mereka... aku?? aku lah..

Jika kita tidak cakna saat ini,mungkin kita akan "lebih" tidak cakna bila ada bahana yang lebih teruk datang menghampiri...                                                  

Allahumma ya ALLAH.....                                                          

Wednesday, 29 February 2012

YAKINLAH AKU MENJEMPUTMU...
Teringat selalu wajah kekasihku
saat ku menuai lalu
coba engkau dengarkan
ku tuaikan nada lirik lagu sederhana
ku ceritakan kisah tentang kita

Peluklah tubuhku bila engkau rapuh
saat kau mulai terjatuh
aku datang menyelamatkanmu
ini surga kita tiada yang menguasainya
tempat kita bersandar dan bertahta

reff:
Tenang sayang, ku pasti akan datang
yakinlah aku menjemputmu
jangan menangis, hapus air matamu
yakinlah ku tetap milikmu

Tenang sayang, ku tepati janjiku
karna kau wanita terhebat
peluk tubuhku, matilah di pelukanku
biar seluruh jagad raya tahu

Tenang sayang, ku sambut engkau datang
ku yakin engkau menjemputku
jangan menangis, hapus air matamu
yakinkan ku tetap milikmu

Tenang sayang, ku pasti akan datang
yakinlah aku menjemputmu
jangan menangis, hapus air matamu
yakinlah ku tetap milikmu

Tenang sayang, ku tepati janjiku
karna kau wanita terhebat
peluk tubuhku, matilah di pelukanku
biar seluruh jagad raya tahu

Tenang sayang, ku sambut engkau datang
ku yakin engkau menjemputku
peluk tubuhku, matilah di pelukanku
biar seluruh jagad raya tahu
kau milikku...
BEST GILER LAGU NIE.......
^_^

Friday, 17 February 2012

CINTA SELEPAS KAHWIN....???

Semalam ramai sangat yang post kat fb pasal topik hangat semanis kurma iaitu 'bercinta selepas berkahwin',mesti ramai yang tengok kn?? kalau ak rasanya memang konpem aku tengok kot,huhu... Tapi sayangnya xde peluang nk tengok... susahlah kolej kediaman ak nie,kalau kat rumah senang jer ak nk tengok.. nk tengok online pn xdpt,internet slow sangat...

Xpelah,nanti ad peluang dapat jugak tgk kn.. Hurmmm... mana yang lebih baik eah?? bercinta sebelum berkahwin ker?? or bercinta selepas berkahwin??? Sebenarnya bercinta selepas berkahwin adalah jauh lebih baik kerana cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredhai dan dituntut ajaran islam. Cinta selepas kahwin                                              
mendatangkan banyak kebaikan dan ganjaran pahala kerana kemesraan yang terjalin diantara suami isteri,setiap ungkapan manis dan perkataan sayang seperti 'i love u,i miss u n macam2 lg tidak lagi salah disisi agama kerana telah disatukan dengan ikatan yang sah..


Manakala cinta sebelum kahwin amat berisiko tinggi kerana bukan setakat zina mata dan hati malahan boleh menjurus kepada zina yang lebih berat dan berdosa.. Rasanya selain risiko dosa,cinta sebelum kahwin juga berisiko putus di tengah jalan,menjejaskan pelajaran n ada sesetengah 2 sanggup bunuh diri kerana putus cinta.. Kan berdosa bunuh diri 2.. elakkanlah drp dosa camtu.. Tapi kan... ak sendiri pun pernah jugak jatuh cinta nie... cinta jarak jauh... tapi dah xde jodoh kami,so kitorg kwn jelh skrg n insyaALLAH sampai bila-bila pun.. hurmmm... Pe plak eah masalah cinta jarak jauh nie??? ak pn no komen jgk.. so skrg nie mnx2lh ak pn ad lam list org yang menperolehi cinta selepas berkahwin nie... Amin....




haaaaa.... nie contoh bajet nk kahwin 6ti...

time ak 6ti cnelh eah... konpem makan roti jelh tiap2 hari... huhu....

Wednesday, 15 February 2012

Alhamdulillah......

Alhamdulillah... Demam dah pun reda.. kaki pn dah xsakit dh... Paling bersyukur adk kmbr ak pn dh xdemam dh,ceria jer dgr suara depa tadi.. brape kali bgtau yg adik n abg dh xdemam dh.. siap tanya ak demam lg ke x.. abg ngah pn dh xdemam dh dik... best gk ad kmbr kn.. ak tgk adk kmbr ak 2 hepy jerr,dh laa bongsu,siap ade geng lg time kecik,da macam upin dan ipin dah ak tgk... tok sedara ak pn ad yang kembar,skrg nie adk ak,mnx2lh 6ti ak pn dpt ank yg kmbr jgk t,huhu....

Hurmmm... time cuti sebulan nie ak agk hepy jgklh sebab dpt berkumpul 1 family,dah lama dah xdpt berkumpul 1fmly sbb abg ak dah pun kerja,adik ak plak belajar kat johor,selalunye time ak blik diorg xdapat balik ,time diorg blik ak plak xdpt blik so syukur alhamdulillah dpt gk kumpul time cuti hri 2;siap dpt pegi berkelah lagi... Mmg best bile dpt jumpa adik beradik,grau senda,main game bersama lg2 ada adik beradik yang rmai cam ak nie,lglh heboh bile sume ad..

ckuplh kot note ak tuk malam nie... blog nie dh jd cm diari ak dh... mybe 2 tujuan blog nie kot... baik tdo awl sebab esk kelas pn agk awl gk...

Friday, 6 January 2012

Tensen VS Bosan....??

Bosannyer ak mlm nie.. dh lerr bru hbs ppr measurement td.. tnsen sgt td sbb xleh jwb.. nk release tensen td dgn kol fmly,nk ckp2 dgn si anam n ariff tp kbtuln td paren ak g hntr adkku kt stesen bas. so xdpt ckp dgn lbh slsa laa td.. lg2 plak si kmbr xnk ckp dgn ak td sbb da dpt eskrem kt tgn... trus diorg bt dunno jerr kt abg ngah dye... aii kmbr nie,lau dpt bnde jerr trus xnk lyn ak eah.. ish3x.. xpelh bdk2,mmg cmtu pn..
   Lain plak dgn kwn-kwn ak yg lain.. diorg release tnsen dgn cara g dating.. hurmmm... org ad teman kn,mmg untunglh.. leh cter mslh,ad tmpt mngadu N ak doakn mga2 jodoh diorg 2 ada.. mga dpt dtruskn dgn cara yg lbh baik lagi,cara yg mndtgkn pahala.. asyk bersin n bdn xlega2 lg drp demam.. nie yg mmbtkn ak trase nk blik dk rumh jerr nie.. Ckp plak psl rmh,ak bru jerr rancang cti sbln t nk rilek2 jerr,kuar maen bola dgn kwn2,pegi memancing kerr,maen2 dgn kmbr tp td ma dh gtau dh.. t nk prbaiki rmh so ak pn knalh tlg skali.. nie gara2 abg ak yg da gtal nk kwin laa 2.. ak yg jd mngsa.. arrrrggghhhh...
 Xpelh... kpd abgku n bkal kkak iprku.. thniah si adk nie ucpkn.. moga prncngan yg drncg itu brjln dgn lncar.. t ak jgk yg dpt sorg kakak t.. trpkir plak bila turn ak??  dgn spe n dimana si dye?? haha..... mngarut dh ak nie.. mybe nie kot msa yg dpt ak isi bt msa skrg nie.. nk stdy pn mls lg.. xpe,bill gates pn stdy last minute gk...huhu..

Wednesday, 4 January 2012

Bru 2 ppr.....

Alhmdllh....
Post kali ini brulh aku nk sebut psl thn bru. Ape yg ak buat eah thn lps?? N ape plak prncgan ak thn nie?? Hurmmm... Thn lps grade ak agk mnurun,mybe sbb bbrpa mslh kot.. mybe ad bz skit kot.. bz kerr?? ker ak nie pmls,mls bljr.. Tp asenye ak dh try dh,dh try yg trbaik dh..N insyaAllah smpt lg nk prbaiki grade ini.. 
 
Bru jerr 2ppr tp ak dh dmm dh.. Nie sume sbb ppr manufacturing process td laa,mmg killer ppr laa.. bru jer hbs ppr etnik ptg smlm,pg td dh kna ppr manufac dh. mybe sbb ak tdo xckup kot hri nie. Ak sggp tdo pkul 12 phtu bgn plak pkul 3 pg semata-mata nk prepare utk ppr manufac td.. tp last2 xdpt jwb gk.. hurmmm.. trpkselh redha n trma jerr.. Tp still rsa frust dlm dri ini.. Ase nk nangis pn ad gk ble pkir blik.. Luse ppr measurement plak.. Ya Allah.. tlglh hmbamu ini.. berikan daku kekuatan utk mnruskn perjuanganku ini,berikanlh ak daya ingtn yg kuat smga ak dpt mmpraktikkn ape yg tlh diajr oleh para pensyarahku,beriknlh ak kesihatan tubuh badan dan akal fikiran yang tenang dan waras.. Smga kwn2ku pn sma jga,smga kmi dpt mlpsi mggu pprksaan ini dgn lncr.. amin..

Ckp psl thn bru nie.. Thn nie ak dh xtrlbt dgn pape prgm dh kot kt ump.. Sem dpn ak bkn lagi PEKA,sekretariat mechapro,xtrlibat lg dgn the apprentice UMP n xde lg prgrm yg sngkut kot.. Juz tnggngjwb sbgai sekretariat mechapro msh lg xlps.. Ak msh lg brtnggjwb utk mnlong kwnku yg juga merupakan org atasanku,exco ak.. Dye tlh mrncg utk mmbt dinner bt fakulti kami,FKM.. insyaAllah sem dpn n insyaAllah ak akn tlg dye sebaik mgkn.. N ats hasutan dye jgklh ak tlh mengisi borg utk memohon mnjd salah sorg drp duta bg ngri ak,ngri Kelantan.. InsyaAllah ak akn try yg trbaik n kwn2 n my family,wish me gdluck k.. ^_^ 

Bdn pn mkin pns dh nie,sje jer ak mnulis release tensen xleh jwb exm td.. arrrrgghh kn bgus lau blh lupakn cmtu jerr.. Kn bgus lau ad cleaner ker ape,blh jerr ak plih ape yg ak da xnk ingt phtu trus jerr delete.. 
Ak akn delete pe yg mlbtkn prsaan ak nie skit,xpuas hti,tensen..
tp kte sbgai org islam msh lagi mmpunyai bnyk cara utk menangani sume mslh duniawi ini..
Sntiasalh dktkn dri dgn Allah s.w.t.. 
insyaAllah kte akn lbh tenang n dpt mncri jln pnyelesaiannye 6ti.. k stkt nie jelh coretan ak utk ptg nie.. best gk blog nie even mgkn xde yg bca tp dh jd cm diari bg ak.. skrg ak lbh lega lg.. K  assalamualaikum bg mrka yg ad trbca.. trma ksh.. :-)


Monday, 2 January 2012

FINAL EXAM... N RNDU NK BALIK RUMAH...

Ya Allah....

Time2 final exam camnielh ak nk ad konflik perasaan plak.. Waktu-waktu yang sepatutnye ak isi dengan stdy dan fokus betol2 pada pelajaran.. Terase pulak nk ada teman hidup.. Lagi2 plak ble kol adk td,diorg tanya ble nak balik n suh balik dgn 'kak'.. Wahai adik-adikku,abg belum pn lagi menjumpai seorang perempuan yang boleh adik-adik panggil 'kakak.. Sabar eah.. ( dgn nada memujuk hti even hti ini tringin )... 
     Saya sedar dri ini masih lagi xlayak untuk memikirkan perkara seperti ini atau lebih tepat masih lagi xcukup syarat.. So langkah paling mudah ialah dgn cara membuat dri ini menjadi lebih sibuk.. sibuk dgn exam,aktivti universiti n paling pntg mem'busy'kn dri dgn mempertingkatkan amalan ibadah seharian kita.. InsyaAllah hati kita akan menjadi lebih tenang n kita dapat menjalani kehidupan dgn lebih baik lagi.. So makne kita kenalah menjaga hati kita semoga hati kita sentiasa terpelihara dan jauh daripada perbuatan yang sia-sia.. 

Antara cara-cara bagaimana kita hendak mencuci hati disamping mempertingkatkan lagi CGPA ibadah kita kepada Allah s.w.t. ialah...
  • Sentiasalah mendirikan solat tepat pada waktunya dan memperbanyakan berdoa
  • Selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. paling minima 100x sebelum tido
  • Memperbanyakkan solat hajat dan solat taubat
  • Membaca Al-Quran
  • Bermaaf-maafan sesama kita 
  • Membisikkan perkara positif kepada dri kita dan berusaha mengamalkannye
  • Program cuci minda-sebelum tidur mntalh dgn Allah smga kita trplhra dan smga kita dpt mnjdi seorg insan yang lebih baik,lebih baik drp hri sebelum ini.
  • Sentiasalah berpuasa
  • Sentiasa mengingati mati-barulh kita akan lebih bersedia,brsdia dgn dnia n akhrt krna mati itu adalah pasti..
  • Mengekalkan wudud
  • Bersedekah
  • Menjaga pemakanan kita
  • Berkawan dengan org yang berilmu(ilmu agama)
  • Berkawan dgn org yg lebih miskin
  • Menutup aurat tanpa mengira jantina sama ada perempuan mahupun lelaki
  • Sentiasa ingt-mengingati sesama saudara islam
  • Last skali ialah menjaga pancaindera kita-(mata,telinga,mulut dan sbgainya..)
N bagi diri ini,dapat balik rmh n jmpe fmly n adk kmbr jga juga dapt menenangkan hati ini... ok... time 2 stdy... Doakan diri ini wahai kwn2 sume gdluck kpd yg tgh fnl exm sma cm dri ini... insyaAllah kita boleh,ingt D.U.I.T-doa,usaha,ikhtiar,tawakkal... Assalamualaikum... ^_^

BILALAH AK NIE NK GRADE PLAK... LAMANYERRR BLJR... SABAR....