Friday, 17 February 2012

CINTA SELEPAS KAHWIN....???

Semalam ramai sangat yang post kat fb pasal topik hangat semanis kurma iaitu 'bercinta selepas berkahwin',mesti ramai yang tengok kn?? kalau ak rasanya memang konpem aku tengok kot,huhu... Tapi sayangnya xde peluang nk tengok... susahlah kolej kediaman ak nie,kalau kat rumah senang jer ak nk tengok.. nk tengok online pn xdpt,internet slow sangat...

Xpelah,nanti ad peluang dapat jugak tgk kn.. Hurmmm... mana yang lebih baik eah?? bercinta sebelum berkahwin ker?? or bercinta selepas berkahwin??? Sebenarnya bercinta selepas berkahwin adalah jauh lebih baik kerana cinta selepas perkahwinan adalah cinta yang diredhai dan dituntut ajaran islam. Cinta selepas kahwin                                              
mendatangkan banyak kebaikan dan ganjaran pahala kerana kemesraan yang terjalin diantara suami isteri,setiap ungkapan manis dan perkataan sayang seperti 'i love u,i miss u n macam2 lg tidak lagi salah disisi agama kerana telah disatukan dengan ikatan yang sah..


Manakala cinta sebelum kahwin amat berisiko tinggi kerana bukan setakat zina mata dan hati malahan boleh menjurus kepada zina yang lebih berat dan berdosa.. Rasanya selain risiko dosa,cinta sebelum kahwin juga berisiko putus di tengah jalan,menjejaskan pelajaran n ada sesetengah 2 sanggup bunuh diri kerana putus cinta.. Kan berdosa bunuh diri 2.. elakkanlah drp dosa camtu.. Tapi kan... ak sendiri pun pernah jugak jatuh cinta nie... cinta jarak jauh... tapi dah xde jodoh kami,so kitorg kwn jelh skrg n insyaALLAH sampai bila-bila pun.. hurmmm... Pe plak eah masalah cinta jarak jauh nie??? ak pn no komen jgk.. so skrg nie mnx2lh ak pn ad lam list org yang menperolehi cinta selepas berkahwin nie... Amin....




haaaaa.... nie contoh bajet nk kahwin 6ti...

time ak 6ti cnelh eah... konpem makan roti jelh tiap2 hari... huhu....

2 comments:

  1. assalamualaikum...
    hangat topik post ni.. he3...
    pndapat pengkomen tegar:
    cari cinta ALLAH sebelum cari cinta insan.. sbb kalu kite kecewa dgn cinta insan, kite kuat sbb kite masih ade cinta ALLAH.. cinta slepas kawin! sbb, kalu cinta sbelum kawin, dh kenal luar dlm psangan kite tu, so, dh xde yg special dlm hbungan perkahwinan.. makna kata: yg rahsie tu indah n dberkati.. insyaALLAH amin..

    he3.. tgk budget tu besar sgt tu.. kalu tolak la sewa pelamin, jurugambar rasenye blh la kurang sket dari tu.. ~he3.. sbuk je..~

    suke tgk farah lee n ally iskandar.. dh la farah lee tu study mechanical engineering jgk.. kire geng kite la die tu..

    insyaALLAH smoge tuan post dpt ape yg dhajati.. cinta slepas kawin.. amin...

    wassalam... ~(^_^)~

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam w.b.t..

    insyaALLAH cinta ALLAH adalah cinta yang sejati n cinta muktamad.. cinta insan pulak adalah fitrah setiap makhluk untuk mmpunyai teman krna ALLAH mencipta setiap makhlukNya berpasangan.. hurmm,psl bajet 2,mmg agak bsr jgk kot,xleh elak dh tp insyaALLAH bersederhana jelh..

    Psl farah lee n ally iskandar 2,actually minat farah lee dlu bru mnt ally iskandar,hehe.. insyaALLAH cinta selepas kahwin yg akan dicari 6ti.. anywy tq ats nsht yg dbri,huhu..

    ReplyDelete